Etikettarkiv: FÄRDTJÄNSTEN

Rökande allegifärdtjänst! – Uppdaterad med svar #sll #stockholm #färdtjänst #taxikurir

Kvitto – kundärende

Ärendenummer: 4200383

Beskrivning:

Måndag 15 Oktober Klockan 18.31

Från: Arenavägen 55, Johanneshov, Stockholm

Till: Nynäshamn

Fordonstyp: Taxi

Eget bruk: Ja

Allergianpassat: Ja

När klev in i bilet luktade det vanilj i bil som doftkullor. När vi åkte en bit säger chuffören att han måste stanna och hämta vatten för han är trörstig och går in i Globen centrum. När kommer ut ställer han sig och rökter fast det ska vara allergifordon! Totalt tar detta nästan 10 minuter. Önskar svar: Ja

Svar från Färdtjänsten

Hej

Vi har tagit emot ditt meddelande om att föraren vid resan 15 oktober kl 18.31 stannade och hämtade vatten samt rökte.

I bilarna som kör för färdtjänsten ska inte lukta starkt av till exempel tvättmedel, parfymer, rakvatten eller doftgranar. 

Röklukt ska också undvikas i bilarna. Rökning i bilarna är förbjudet enligt Tobakslagen och förarna får inte röka i närheten av bilen så att det riskerar att komma in röklukt i bilen.

Tack för att du meddelat oss detta. Vi kommer föra det vidare till taxibolaget. 

 

Vänliga hälsningar
Kundservice för färdtjänst och sjukresor

SverigeTaxi skickat väl inrökt allergifordon! #nynäshamn #sll #sverigetaxi #färdtjänst

Kvitto – kundärende

Ärendenummer: 4156187

Beskrivning: Onsdag 12 Septemberm Klockan 07.10

Från: Nynäshamn

Till: Huddinge Sjh Entré R 2, Fysioterapientrén, Flemingsberg, Huddinge

Bokningsstatus: Bil är på väg

Billen kom som den skulle men chauffören och bilen luktade av gamla cigaretter rök. Både bilen och chauffören hade varit behov av en total sanering. Bilen var beställd som allergifordon! Önskar svar: Ja

Taxi från SverigeTaxi som skulle hämta färdtjänst försvunnit IGEN! #SverigeTaxi #sll #färdtjänst #Stockholm

Kvitto – kundärende

Ärendenummer: 4156011

Beskrivning: Tisdag 11 SeptemberKlockan 16.10

Från: Ingenjörshuset, Malmskillnadsgatan 46, Norrmalm, Stockholm
Till: Arenavägen 55, Johanneshov, Stockholm

Jag fick sms från SverigeTaxi kl 16:10 chauffören skulle ringa när han kom eftersom resan var försenad. När klockan var 16:43 hade ingen chaufför ringt så kom en kompis och hämta mig. Fram till nu 22:04 har ingen chaufför ringt, vad hände med resan?

Önskar svar: Ja

Svar från Färdtjänst 2019-09-12 07:55

Hej

Vi har tagit emot ditt meddelande som handlar om en utebliven bil den 11 september klockan 16.10.

Färdtjänsten beklagar att bilen inte kom som beställt. Efter kontroll kan vi se att resan har blivit kvitterad av ett taxibolag men vi kan tyvärr inte se anledningen till att bilen uteblev. Taxibolaget kommer att få betala en kvalitetsavgift för att bilen inte kom.

Eftersom du inte har åkt kommer du inte faktureras för resan och ingen resa kommer dras från ditt saldo.

Vänliga hälsningar
Kundservice för färdtjänst och sjukresor

2016-11-29 Är tvungen att ställa in möten pga färdtjänsten tillsvidare! #färdtjänst #sverigetaxi @sllse #nynäshamn #taxikurir #stockholm

Den senaste tiden har jag haft stora problem med mina resor med Färdtjänsten och det spelar ingen roll när och varifrån jag åker.

Det gör att jag tillsvidare måste ställa in att möten och andra åtagande utan för Nynäshamns stad då jag inte vet om jag kan komma hem.

Jag är hemskt ledsen att göra denna drastiskt åtgärd vilket kommer påverka Hyresgästföreningen Nynäshamn, men när jag inte kan veta om jag kan ta mig till och från möten så fungerar det inte.

Jag har vid flera tillfällen påpekat det för Färdtjänsten utan att det blivit någon förändring och till politiker i Nynäshamns Kommun, nu går det inte längre.

Har också haft en mail växling med Astma och Allergiförbundet som svarade att man fått information om att man varit på möte med färdtjänsten som lovat att det skulle bli bättre. Jag vet inte vad Astma och Allergiförbundet lever i för värld som ”tror” på det mär det hela tiden blir sämre. Funderar på om det verkligen är värt att vara medlem om man inte får någon hjälp!

Det går inte och sitta och rulla tummarna och vänta på att det kanske blir bättre!

Det är att jag längre kan vara säker på att komma till mina vårdbesök på Karolinska Universitetssjukhuset Huddinge skulle mot förmodan komma ditt så är det inte säkert att jag kan komma hem!

Jag har under de 18 år som jag har varit beviljat färdtjänst har jag aldrig tidigare att en chaufförer accepterat körning för att sedan bommat bort den utan att kontakta SverigeTaxi. Detta har under det senaste månadaren inträffat vid 5 tillgällen och det verkar som SverigeTaxi inte märker det. När man efter att väntat i 20 minuter ringer resegarantin och får besked att chauffören bommat körningen, känns rätt tröstlöst. Det är tydligen så att SverigeTaxi inte kan skicka ut körningen till på nytt när chauffören bommat den utan att köra fram.

Jag undrar hur en chaufförer tänker när han bommar en körning och om man är lämpligt att köra taxi. För står inte att man inte har nolltolerans mot denna typ av betende, hade för några dagar sedan ett samtal med en chaufförer som varade att nöter finns det över allt.

Visa på står att det beror på Stockholms läns landsting följt lagstiftningen gällande offentlig upphandling och tagit det bästa budet. Men 99% av de chaufförer som kör allergifordon säger att tjänar lika som för tre år sedan men även mer. När man få frågar varför visa få säger att visa klagar på betalningen får man tillsvar att det finns rötägg och de är högljudda.

Läs mer om min erfarenheter av färdtjänst