Etikettarkiv: TAXIKURIR

Klagomål på färdtjänstresa 2019-05-08 #färdtjänst

Kvitto – kundärende

Ärendenummer: 4440809

Beskrivning: Resan Klockan 17:05, onsdag 8 maj 2019 när taxi och satt mig märker jag att det stinker parfym om chauffören. Vilket gjorde att blev akut sämre i min astma och vid hem komsten hade svårt att ta mig upp till lght. Har blivit nu så pass dålig att man på 1177 rekommendera beställa ambulans så jag kan komma in till akuten snarast.

Rökande allegifärdtjänst! – Uppdaterad med svar #sll #stockholm #färdtjänst #taxikurir

Kvitto – kundärende

Ärendenummer: 4200383

Beskrivning:

Måndag 15 Oktober Klockan 18.31

Från: Arenavägen 55, Johanneshov, Stockholm

Till: Nynäshamn

Fordonstyp: Taxi

Eget bruk: Ja

Allergianpassat: Ja

När klev in i bilet luktade det vanilj i bil som doftkullor. När vi åkte en bit säger chuffören att han måste stanna och hämta vatten för han är trörstig och går in i Globen centrum. När kommer ut ställer han sig och rökter fast det ska vara allergifordon! Totalt tar detta nästan 10 minuter. Önskar svar: Ja

Svar från Färdtjänsten

Hej

Vi har tagit emot ditt meddelande om att föraren vid resan 15 oktober kl 18.31 stannade och hämtade vatten samt rökte.

I bilarna som kör för färdtjänsten ska inte lukta starkt av till exempel tvättmedel, parfymer, rakvatten eller doftgranar. 

Röklukt ska också undvikas i bilarna. Rökning i bilarna är förbjudet enligt Tobakslagen och förarna får inte röka i närheten av bilen så att det riskerar att komma in röklukt i bilen.

Tack för att du meddelat oss detta. Vi kommer föra det vidare till taxibolaget. 

 

Vänliga hälsningar
Kundservice för färdtjänst och sjukresor

TaxiKurir skicka doftande allergifordon! #taxikurir #färdtjänst #sll #stockholm

Kvitto – kundärende

Ärendenummer: 4156345

Beskrivning: Onsdag 12 SeptemberKlockan 09.54

Från: Arenavägen 55, Johanneshov, Stockholm

Till: Nynäshamn

Bokningsstatus: Bil är på väg

Chauffören stinker av doft tvål, fast det är allergifordon

Önskar svar: Ja

2017-09-18 Åter igen problem att få taxi #färdtjänst #nynäshamn #Hudding #sverigetaxi #taxikurir

Det 18 september hade jag stora problem med mina samtliga resor.

Resan kl 11:00 lyckades inte Sverigetaxi få fram allergifordon när jag var i kontakt med resegaranti och då tvingades ta bort för att överhuvudtaget komma till Karolinska universitetssjukhuset Huddinge det var tur att jag bokat resa två timmar annars hade jag kommit sent.

När jag sedan skulle resa hem kl 15:19 så kom det ingen bil och tog då kontakt med resegaranti som direkt gav mig besked att Sverigetaxi inte hade någon bilar och jag skulle vänta till den. Hon var inte i kontakt med bolaget det känns som en del som svara vill göra sig lätt för sig. Jag kan mig inte utan krävde att hon skulle kolla med Taxi Kurir vilket hon mot villigt ville göra. Det visade sig som vanligt att Taxi Kurir hade allergifordon på Huddinge. 100 procent av gångerna man är i kvortområde med båda bolagen och Sverigetaxi inte få fram allergifordon lyckas Taxi Kurir, detta inträffar flera gånger i veckan den senaste månaden. Det måste ju vara något fel oss Sverigetaxi som inte klara av uppdraget

2017-09-12 Inget allergifordon ingen! Inkl svar #färdtjänst #sös #södersjukhuset #stockholm #sverigetaxi #taxikurir

Tisdag 12 September
Klockan 18.45
Från: Södersjukhuset  (HJALMAR CEDERSTR.G 5), Hotell Årstaviken HJALMAR CEDERSTR.G 5, Södermalm, Stockholm
Till: Nynäshamn, Nynäshamn

Så här det hänt igen Sverigetaxi lyckades inte få fram allergifordon när jag skulle och som tur var jag i ett område med Taxikuri. Så jag kontaktade resegaranti som bokade om resan till Taxi Kurir som hade inga problem att få fram allergifordon vilket inte är första gången men det gjorde att resan blev mer 20 minuter försenad.

Svar från Färdtjänsten 

Hej

Vi har tagit emot ditt meddelande som handlar om en utebliven bil den 12 september 2017 klockan 18.45.

Färdtjänsten beklagar att bilen inte kom som beställt. Taxibolaget kommer att få betala en kvalitetsavgift för att bilen inte kom.

Vi tackar dig för att du tagit dig tid och kontakta oss om det som hänt. Det är våra resenärer som bäst kan tala om för oss hur verksamheten fungerar och med hjälp av inkomna synpunkter eller klagomål kan vi arbeta för en bättre service.

 

Vänliga hälsningar
Kundservice för färdtjänst och s
jukresor

Färdtjänst 1 sepetber 2017 #färdtjänst #huddinge #sverigetaxi #taxikurir

dag 1 September
Klockan 12.05
Från: Huddinge Sjh Entré R 2 (FYSIOTERAPIENTRÉN), Huddinge Sjh Entré R 2 FYSIOTERAPIENTRÉN, Flemingsberg, Huddinge
Till: , Nynäshamn, Nynäshamn

Fredag 1 September
Klockan 11.30
Från: Huddinge Sjh Entré R 2 (FYSIOTERAPIENTRÉN), Huddinge Sjh Entré R 2 FYSIOTERAPIENTRÉN, Flemingsberg, Huddinge
Till: , Nynäshamn, Nynäshamn

Efter att ha väntat ringde jag resegaranti kl 11:50 och fick svara att rean 11:30 inte gått ut till någon bil. Telefonisten säger åt mig att jag fick vänta till dess Sverigetaxi skickade en bil utan att kontrollera med dem vad som hänt. Blev då väldigt arg och så att hon fick kolla med TaxiKurir om de hade någon vilket hon motvligt gjorde. Efter en stund kom hon tillbaka meddelade att de hade ju flera allergifordon lediga och hon skulle boka om resan.

När jag åkt med Taxi Kurir i 30 minuter ingen chufför från Sverigetaxi och undrar vart jag är då har inte resegarantin bokat av den första resan igen vill därför inte bli debiterabåda resorna utan bara den jag åkte.

2017-08-17 Astma och Allergiföreningen i Stockholms län #nynäshamn #sll

HEJ!
Jag är medlem och bor i Nynäshamn.
Under det senaste har jag haft stora problem med min färdtjänst. Det är mer vanligt att jag inte får färdtjänst eftersom Sverigetaxi inte får fram. Har framfört synpunkter till färdtjänst och blev då uppringd av Sverigetaxi och utskälld för att klagar på dem oss Färdtjänsten. Sedan dess har det bara blivit sämre nu har vi hamnat i den situationen att jag inte längre kan ta mig och handla. Det har också inträffat att varit kraftigt försenat till besök på sjukhus. Det spelar ingen roll vart ifrån i länet jag åker kommer det ingen taxi så vet jag att det Sverigetaxi har aldrig råkat ut för det från TAXIKURIR. Ringer man resegaranti så får man svar att det bara att vänta och att de inte kan göra något. Jag upplever att antalet allergifordon minskat under senaste året. Vid årsskiftet försökte jag jaga politikerna utan något svar. Jag har bloggat om min färdtjänst http://www.korsudden.se/wp/category/fardtjanst/
I januari skickade Sverigetaxi ett icke allergifordon fast sådant var beställt vilket slutade med en vecka på Karolinska universitetssjukhuset Huddinge.
Jag är aktiv inom föreningslivet men här fått dragit ner på det eftersom jag inte vet om jag kommer hem på kvällen vilket gör mig isolerade i hit hem nu mera.
Jag vet inte hur jag ska klara mig i framtiden!

2017-04-04 #färdtjänst #sverigetaxi #NYNÄSHAMN #SLL #stockholm

Kvitto – kundärende

Ärendenummer: 170309

Beskrivning: Tisdag 4 April Klockan 16.46 Från: Nynäshamn

Till: Arenav 55, Johanneshov

Bokningsstatus: Expandera Tisdag 4 April Klockan 19.39 Från: Arenav 55, Johanneshov Till: Nynäshamn Bokningsstatus: Inte ännu lagd på bil Expandera Tisdag 4 April Klockan 19.40 Från: Arenav 55, Johanneshov Till: Nynäshamn Bokningsstatus: Bil är på väg Ingen av kvällens körningar lyckas man få fram allergifordon. 19.40 bokades dessutom till 19.39 utan få fram allergifordon och resan blev mer än 30 minuter sen och var tvungen att ta bort allergibil för kunna komma hem. Om jag inte kan lita på att få allergibil så kommer vara tvungen att begränsa mitt sociala liv fram över, nu har detta pågått sedan i september 2016 utan att det blir bättre. Önskar svar: Ja

2016-02-05 #färdtjänst #sverigetaxi #SLL #NYNÄSHAMN #taxikurir 

Kvitto – kundärende

Ärendenummer: 164427

Beskrivning: Söndag 5 Februari
Klockan 13.33
Från: Nynäshamn
Till: Hornbach , Fittja
Namn: JONAS CARLSSON

Söndag 5 Februari
Klockan 12.59
Från: Nynäshamn
Till: Hornbach , Fittja
Namn: JONAS CARLSSON

Resan 12:59 SverigeTaxi ringde och meddelade att man inte hade allergifordon

och skulle återkomma när det fanns. Efter 20 minuter kontaktade jag resegaranti

som boka om resan till TAXIKURIR kl 13.33. Men kl 14.11 ringer chauffören från

SverigeTaxi och skulle hämta mig. Varför har inte resegarantin bokat av resan

12.59 vill inte debiteras mer än för en resa.

Önskar svar: Ja

2016-02-02 #färdtjänst #sverigetaxi #sll #stockholm #sös

Kvitto – kundärende

Ärendenummer: 164257

Beskrivning: Torsdag 2 Februari
Klockan 16.30
Från: Södersjukhuset H-entrén , Södermalm
Till: Nynäshamns Församlingsh , Nynäshamn

Resan 27 minuter sen ringer resegarantin som säger att att resan redan var är
bokad till TAXIKURIR kl16.53 eftersom SverigeTaxi inte får fram allergifordon.

Torsdag 2 Februari
Klockan 16.53
Från: Södersjukhuset H-entrén , Södermalm
Till: Nynäshamns Församlingsh , Nynäshamn

Då ringer SverigeTaxi upp mig och säger att de inte får fram allergifordon undrar
om jag verkligen behöver det. För står inte vad som händer resan var ju omboka
redan innan jag ringde resegarantin då måste SverigeTaxi gjort det.

Önskar svar: Ja

2016-12-27 Svar från färdtjänsten 2 #färdtjänst #sverigetaxi #sll #taxikurir 

Från: Kundservice för färdtjänst och sjukresor 

Datum: 2016-12-27 08:25 (GMT+01:00)

Till: 

Rubrik: Ärendenummer 158295

Hej

Vi har tagit emot ditt meddelande som handlar om uteblivna allergifordon. Vi har registrerat dina synpunkter och vi beklagar att allergifordon uteblir. 

Att en färdtjänsttaxi blir försenad beror ofta på flera orsaker, till exempel brist på bilar under rusningstid, trängsel och köer som gör att framkörningstiderna blir långa för taxibilarna. 

Trafikförvaltningen har, tillsammans med taxibolagen Sverigetaxi och Taxi Kurir, tagit fram flera åtg&
auml;rder för att bidra till att tidspassningen på färdtjänstresorna ska bli bättre.
 

I åtgärderna ingår bland annat fler taxibilar och en förändrad zonindelning i bokningssystemen som ska göra det enklare för taxibilarna att passa tider. Sverigetaxi och Taxi Kurir har nu fler trafikledare som leder till att taxiförarna får snabbare stöd när de ska utföra färdtjänstresorna, och fler trafikledare ska också leda till att hanteringen av förseningar förbättras. Vid förseningar kommer taxibolagen att samarbeta i större utsträckning än tidigare för att bättre kunna hantera situationen.  

Trafikförvaltningen följer utvecklingen noga och arbetar för att det ska bli en klar förbättring. 

 

Vänliga hälsningar

Kundservice för färdtjänst och sjukresor

2016-12-15 Åter sjuk pga färdtjänst #färdtjänst #sll #taxikurir #fittja #astma

Kvitto – kundärende

Ärendenummer: 158546

Beskrivning: Torsdag 15 December
Klockan 09.23
Från: Fittjav 24, Fittja
Till: Nynäshamn

Jag har återigen blivit sjuk pga allergifordon använder spolarvätska som luktar ren glykol, acceptera inte det.

Önskar svar: Ja

2016-12-10 Färdtjänst utan bilkudde för barn.#färdtjänst #taxikurir #sll #stockholm #skansen

Kvitto – kundärende

Ärendenummer: 157550

Beskrivning: Lördag 10 December Klockan 12.34

Från: Skansen Solliden , Djurgården

Till: Nynäshamn

Taxi var 29 minuter sen. Vidare hade syrran 7 åriga son med mig och pratat med er tidigare och fått svar att alla bilar ska bilkudde men bilen som kom saknade den. Fick till svar det var aldrig någon som fråga efter den att den tog så mycke plats. När folk hade varor med sig.

Önskar svar: Ja

2016-11-29 Är tvungen att ställa in möten pga färdtjänsten tillsvidare! #färdtjänst #sverigetaxi @sllse #nynäshamn #taxikurir #stockholm

Den senaste tiden har jag haft stora problem med mina resor med Färdtjänsten och det spelar ingen roll när och varifrån jag åker.

Det gör att jag tillsvidare måste ställa in att möten och andra åtagande utan för Nynäshamns stad då jag inte vet om jag kan komma hem.

Jag är hemskt ledsen att göra denna drastiskt åtgärd vilket kommer påverka Hyresgästföreningen Nynäshamn, men när jag inte kan veta om jag kan ta mig till och från möten så fungerar det inte.

Jag har vid flera tillfällen påpekat det för Färdtjänsten utan att det blivit någon förändring och till politiker i Nynäshamns Kommun, nu går det inte längre.

Har också haft en mail växling med Astma och Allergiförbundet som svarade att man fått information om att man varit på möte med färdtjänsten som lovat att det skulle bli bättre. Jag vet inte vad Astma och Allergiförbundet lever i för värld som ”tror” på det mär det hela tiden blir sämre. Funderar på om det verkligen är värt att vara medlem om man inte får någon hjälp!

Det går inte och sitta och rulla tummarna och vänta på att det kanske blir bättre!

Det är att jag längre kan vara säker på att komma till mina vårdbesök på Karolinska Universitetssjukhuset Huddinge skulle mot förmodan komma ditt så är det inte säkert att jag kan komma hem!

Jag har under de 18 år som jag har varit beviljat färdtjänst har jag aldrig tidigare att en chaufförer accepterat körning för att sedan bommat bort den utan att kontakta SverigeTaxi. Detta har under det senaste månadaren inträffat vid 5 tillgällen och det verkar som SverigeTaxi inte märker det. När man efter att väntat i 20 minuter ringer resegarantin och får besked att chauffören bommat körningen, känns rätt tröstlöst. Det är tydligen så att SverigeTaxi inte kan skicka ut körningen till på nytt när chauffören bommat den utan att köra fram.

Jag undrar hur en chaufförer tänker när han bommar en körning och om man är lämpligt att köra taxi. För står inte att man inte har nolltolerans mot denna typ av betende, hade för några dagar sedan ett samtal med en chaufförer som varade att nöter finns det över allt.

Visa på står att det beror på Stockholms läns landsting följt lagstiftningen gällande offentlig upphandling och tagit det bästa budet. Men 99% av de chaufförer som kör allergifordon säger att tjänar lika som för tre år sedan men även mer. När man få frågar varför visa få säger att visa klagar på betalningen får man tillsvar att det finns rötägg och de är högljudda.

Läs mer om min erfarenheter av färdtjänst 

2016-11-28 Färdtjänst som igen gick åthelvete #färdtjänst #sverigetaxi #sll #handen #TAXIKURIR 

​Kvitto – kundärende

Ärendenummer: 155081

Beskrivning: Måndag 28 November

Klockan 15.40  Från: Handen

Till: Nynäshamn

Efter 20 minuter ringde jag resegaranti och det kontaktade SverigeTaxi som hävdade att man inte hade några bilar Haninge och TAXIKURIR hade samma sak.

Då gick i taket det passerade två SverigeTaxi ledigs. Då ringde resegaranti dem igen då var det att jag skulle ha allergifordon. Jag då föreslog resegarantin att jag kunde åka buss/tåg eller ta bort allergifordon och få åka taxi. Jag börjar tröttna på det alltid är brist på allergifordon det spelar ju ingen roll vart ifrån och när man beställer om man på Karolinska Universitetssjukhuset Huddinge, Stockholm stad eller i Nynäshamn anntigen ringer man säger att det inte finns eller är det 5 mil i far körningen. Det är som man satt det i system!
Önskar svar: Ja

2016-11-27 Färdtjänst katastrof! #färdtjänst #sverigetaxi #sll #dalarö #taxikurir 

​Kvitto – kundärende

Ärendenummer: 154729

Beskrivning: Söndag 27 November

Klockan 18.10  Från:  Dalarö

Till:  Nynäshamn

Bokningsstatus:

17.58 ringer SverigeTaxi och säger att att man inte har något allergifordon om vanlig bil finns så gör att komma hem tvingas jag ta bort allergifordon. 

Ringde resegarantin efter 20 minuter och fråga om bilen verkligen var på väg och fick svara att så var det körningen hade gått ut 17.59.

Ringer igen efter 30 minuter då ringer resegarantin upp SverigeTaxi och då får jag beskedet att chauffören bommat körningen. Det hänvisar mig till kollektivtrafik eftersom verken SverigeTaxi éller TAXIKURIR har någon bil i Haninge eller Nynäshamn. Jag ut går från att jag inte debiteras för körningen.

Löser resan med att jag kontakta en chaufförer som kör allergifordon som bor på Dalarö och tvingas jag boka im resan själv med en timmens väntat till så lyckas jag komma hem.
Önskar svar: Ja

2016-11-26 Färdtjänst #färdtjänst #sverigetaxi #sll #stockholm #taxikurir 

Första gången jag fick hjälp av resegarantin!

Kvitto – kundärende

Ärendenummer: 154719

Beskrivning: Lördag 26 November

Klockan 15.20  Från: Skansen Solliden , Djurgården

Till:  Nynäshamn
Efter väntat i 20 minuter kontaktade jag resegaranti som meddelade att SverigeTaxi inte hade nogra bilar och han lade om den till TAXIKURIR. Efter 10 minuter kom bilen och vi åkte. Kl 16 ringer min telefon och är chauffören på SverigeTaxi som säger att han 20 minuter sen. Blir förvånad över det eftersom resegarantin lagt om körningen hoppas jag inte blir debiterar för två resor nu. Hade jag väntat på SverigeTaxi hade jag ju blivit en timme sen.
Önskar svar: Ja

2016-11-05 Färtjänst finns allergifordon! #färdtjänst #sll #taxikurir 

I lördags var jag på Skansen med Alexander och när vi åkte hem berättade chauffören att hade varit i Vasastaden när han fick körningen och förstod inte varför han fick den.

Då sa jag att det är väl för du är allergifordon, då vistade sig att han inte viste att han var allergifordon och var det innebar. Då blir väldigt orolig hur TAXIKURIR hantera allergifordon och de verkligen har sådana eller om man slumpar ut körningen.

Svar från Färdtjänsten #färdtjänst #sverigetaxi #taxi020 #taxikurir 

Idag fick jag detta svar från färdtjänsten på ett klagomål.

Rubrik: Ärendenummer 148043

Hej

Vi har sedan en tid tillbaka problem med att beställda färdtjänstbilar inte dyker upp, trots att resenärerna bokar i mycket god tid innan. Genom avtalsuppföljning har detta påtalats för Taxi Kurir och Sverigetaxi som arbetar för att få upp kvalitén inom sin verksamhet, både genom utbildning av sina förare men även justeringar i sina trafiksystem så att
taxibilarna bättre passar tiden. 

Detta ären prioriterad fråga för Färdtjänsten och vi bevakar detta noggrant och vi ställer alltmer högre krav på taxibolagen. 

Vi är
ledsna över att du har drabbats så hårt och vår förhoppning är att du kommer att
märka av en förbättring inom kort.
Vänliga hälsningar

Kundservice för färdtjänst och sjukresor